dimarts, 30 d’agost del 2011

Ensenyament reforçarà el domini de la lectura

a través del Pla d'Impuls de la Lectura

 


El Departament d’Ensenyament, amb l’objectiu de lluitar contra el fracàs escolar, reforçarà el domini de la lectura a través del Pla d’Impuls de la Lectura en totes les àrees i matèries com a eina d’aprenentatge. Així ho ha anunciat aquest migdia la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, durant una intervenció a la Universitat Catalana d’Estiu a Prada de Conflent, on ha participat a l’acte sobre la figura literària de Joan Maragall en l’any del seu centenari.
El Pla d’Impuls de la Lectura que està elaborant Ensenyament tindrà 3 eixos principals:
  • L’aprenentatge de la lectura, on es desenvoluparà la capacitat de llegir, comprendre i analitzar textos. L’objectiu és analitzar la forma d’ensenyar a llegir i amb quins materials es fa.
  • L’ús de la lectura per l’aprenentatge: un cop assolida la lectura, desenvolupar la capacitat d’usar-la com a eina d’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements,
  • L’hàbit lector: desenvolupar l’hàbit de llegir i desvetllar els gustos personals per gaudir de la lectura.
Aquest pla es desenvoluparà fins el 2014 i es concretarà a cada servei territorial amb una actuació per 45 àrees geogràfiques en 4 nivells d’actuació:
  • Centres de referència. Els centres amb pràctiques excel·lents actuaran com a centres de referència i aplicaran un Pla de lectura.
  •  Centres prioritzats per a l’Impuls de la Lectura. Cada curs es seleccionaran centres per àrea geogràfica amb resultats baixos en llengua en què es desenvoluparà una acció d’assessorament i formació.
  • Centres amb intenció d’elaborar un Pla de Lectura
  • Centres d’implementació progressiva d’actuacions d’impuls de la lectura. Centres ordinaris que rebran actuacions generals de suport per incorporar, de manera progressiva, actuacions concretes per tal de millorar la competència lectora del seu alumnat.
Segons la consellera d’Ensenyament, “l’escola representa al món i a la cultura, i és allà on adquirirem els codis que ens han de permetre interpretar el món i la cultura”. “Una nació com la nostra necessita més que altres el compromís de l’escola en la transmissió de la llengua i la cultura”.
En aquest sentit els docents tenen un paper clau: “cal reivindicar la figura del docent com a guia cultural, com a transmissió de referents. Ells són el lligam entre el món vell i el món nou. Cada any se’ns incorporen noves generacions i els docents han de poder rebre i entroncar aquests àmbits de coneixement”.
Amb aquest objectiu Ensenyament ha constituït un grup de treball amb el Comissionat d’Universitats per analitzar la formació humanística dels futurs ensenyants, tant mestres com professors. Un altre dels eixos d’estudi serà el contingut dels currículums i s’establirà un grup de treball per analitzar quin és el contingut i hores en el currículum d’humanitats.
També amb l’objectiu de fomentar el gust per la lectura i les humanitats el Departament organitzarà les Olimpíades del Saber, adreçades a l’alumnat d’ESO i Batxillerat més ben preparat en l’àmbit humanístic i científic.
També aquest any, i per primera vegada, els Premis Catalunya Educació inclouran un nou premi, el Premi Joan Triadú adreçat a les iniciatives literàries de persones, centres educatius o institucions.
Segons la titular d’Ensenyament, “som conscients que si la llengua i literatura catalanes són l’eix vertebrador del país hem de treballar per tal que la llengua i literatura catalanes siguin l'eix vertebrador de la nostra educació".